Pro Mahasiswa

Tuesday, July 6, 2010

Tahniah kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi

.7 Julai 2010: Tahniah kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi yang akan menerima penganugerahan akademik pada konvokesyen bersama 241 pelajar terpilih yang telah menghabiskan pengajian pada bulan Disember yang lepas. Majlis KOnvokesyen pada 8 Julai ini adalah konvokesyen ke-9, manakala konvokesyen pada bulan Oktober adalah Konvesyen ke-10

Pada Konvokesyen ke-9 ini, pemberian sijil/scroll/anugerah kepada kesemua 240 orang bakal graduan akan diberikan oleh Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar, Sultan Johor ( Canselor UTHM ).

Perancangan awal utk konvo khas ini adalah untuk memberi anugerah kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan bakal graduan Ph.D dan Master. Tetapi atas titah DYMM Sultan Johor, sebilangan bakal graduan Sarjana Muda turut disertakan dalam konvo ini ( mahasiswa Sarjana Muda yang tamat pengajian pada bulan december.)


Menurut sumber dari seorang mantan MPP 2009, Perancangan awal utk konvo khas ini adalah untuk memberi anugerah kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi dan bakal graduan Ph.D dan Master. Setelah berbincang, sebilangan bakal graduan Sarjana Muda turut disertakan dalam konvo ini ( mahasiswa Sarjana Muda yang tamat pengajian pada bulan disember). Konvokesyen ke-9 ini merupakan konvo yang pertama da terakhir dimana bakal graduan mendapat peluang untuk menerima anugerah daripada Sultan Johor di samping meluangkan masa bersama Mantan Perdana Menteri sesudah tamat majlis.

Ini sebagai simbolik penghargaaan kepada Tun Abdullah Ahmad Badawi atas jasa beliau memimpin negara selaku Perdana Menteri ke-5 Malaysia. Kami berharap agar dengan penganugerahan ini, beliau akan dikenang dan sentiasa di ingati dimata rakyat Malaysia. Kebiasaannya, lumrah kehidupan kita sering melupai jasa orang yang telah berjasa kepada kita, bak kata pepatah 'habis madu sepah dibuang' seperti yang dialaminya sekarang. Dimana, selepas beliau meninggalkan jawatan sebagai Perdana Menteri, kelibat beliau seakan-akan hilang begitu sahaja. Dan suara-suaranya juga tenggelam tatkala mengulas sesuatu isu yang timbul didalam negara.

Diatas kesempatan ini juga kami berharap pihak universiti dapat menghalang sebarang unsur politik kepartian dari dibawa masuk. Seperti apa yang berlaku ketika program motivasi pada 11-13 Jun yang melibatkan penyertaan dari pelajar-pelajar sekitar Sembrong dan Pekan. Dimana terdapat unsur-unsur politik didalam kampus dengan kehadiran individu-individu yang tidak sepatutnya seperti Puteri UMNO atau wakil-wakil dari parti tersebut. Jika berlaku lagi, kita akan mendesak pentadbiran agar berlaku adil dengan membenarkan semua parti politik mengadakan program didalam UTHM ini

0 comments: