Pro Mahasiswa

Thursday, December 8, 2011

IJAZAH SARJANA MUDA PENDIDIKAN (ISMP) BANGKIT TUNTUT HAK POSTING




Dilema guru-guru mahupun bakal guru yang dewasa ini berkaitan isu guru dilambung ombak kiri ke kanan. Jika tiada angin, manakan pokok bergoyang. Perumpamaan ini boleh disamakan dengan ledakan suara guru-guru yang bangkit rentetan daripada banyak perubahan dasar yang dikira kurang matang oleh kerajaan.

Dasar sistem perguruan yang tidak di iktiraf sebagai satu profesion yang professional bukan bermaksud guru boleh dibolak-balikkan sesuka hati. Perlu masyarakat ingat dan ketahui bahawa gurulah merupakan JENTERA kepada manusia. Tanpa guru, manakan lahirnya seorang angkasawan Negara, manakan lahirnya engineer mahupun doktor apatah lagi menteri yang berkaliber. Gurulah yang menjadi wadah utama membimbing anak-anak bangsa yang bakal meneraju tampuk pimpinan, yang bakal membawa hala tuju menuju wawasan yang baru.

Namun begitu, kekecewaan amat jelas terserlah di mata guru-guru, bakal guru mahupun guru novis apabila isu TIADA jaminan penempatan, isu OPEN MARKET, isu TIADA keadilan yang saksama memberi impak yang besar sehinggakan baru-baru ini julung kalinya satu Konvensyen Mahasiswa Pendidik Kebangsaan telah dilancarkan dan Universiti Kebangsaan Malaysia, UKM sebagai tuan rumah pada 2-4 Desember 2011. Tahniah diucapkan. Wakil dari MPP UTHM serta beberapa wakil dari Kelab Teknik dan Vokasional UTHM yang telah sama-sama hadirkan diri serta menunjukkan kampus UTHM juga turut bangkit memberi sokongan dan lontaran idea bersama.     

Lima tuntutan atau pun resolusi telah dikemukakan daripada keberhasilan konvensyen tersebut oleh Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan (GMPK) kepada Timbalan Menteri pelajaran Malaysia, Prof Dr Hj Puad Zarkashi iaitu:

1       * Mengembalikan jaminan penempatan guru
2       * Membuka peluang memohon Biasiswa kepada semua pemegang ISMP
3       * Kepimpinan baru tidak mengubah dasar yang sedia ada tanpa melihat dan mengambil pandangan  pendidik
4       * Pemerkasaan bakal guru
5       * Mansuhkan GSTT, KPLI, dan DPLI


Ada apa pada tuntutan tersebut??

Isu lambakan guru

Di dada-dada akhbar sejak dari awal tahun lagi banyak siarkan bahawa dewasa ini Malaysia di landa lambakan guru. Kenapa kenyataan ini terjadi walhal ramai guru diperlukan dan tidak mencukupi  di sekolah-sekolah. Mengapa guru terutama ISMP tidak di posting terlebih dahulu melainkan hanya diberi peluang kepada DPLI/KPLI lebih-lebih lagi GSTT. Adalah menjadi satu penghinaan kepada guru-guru ISMP kerana keutamaan diragut begitu rapuh oleh tangan-tangan yang berkepentingan. Selama 4 tahun berhempas pulas menyiapkan diri sebagai seorang pendidik, begitu mudah di tewaskan oleh mereka-mereka yang hanya mengambil setahun dua dalam DPLI/KPLI. Mugkin kerajaaan memandang ISMP melahirkan guru yang kurang professional dalam akademiknya, atau mungkin kerana guru lepasan DPLI/KPLI yang dulunya merupakan pelajar kejuruteraan , sains dan sebagainya.

Namun kita perlu ingat bahawa guru bukan sahaja indikator yang menyampaikan ilmu secara ilmiah kepada anak murid dan pelajar, bahkan gurulah yang bertanggungjawab menyampaikan ilmu  yang membentuk sahsiah anak didik mereka daripada seorang manusia biasa kepada seorang insan yang hebat tidak mengira bangsa mahupun agama. Kecenderungan DPLI/KPLI mungkin sahaja bagi mereka yang menjadikan profesyen pendidik sebagai jalan mudah, mungkin juga sebab masalah pengangguran dalam sektor lain. Minat saharusnya diseimbangkan dengan kerjaya supaya apa-apa yang dilaksanakan menjadi IKHLAS dan sekaligus bakal memberi tumpuan serta pengajaran penuh kepada anak didik di sekolah, bukan sekadar memenuhi waktu kerja sahaja.

Politik yang campurtangan:

Keadaan perubahan dasar yang sentiasa bercelaru disebabkan oleh pendidikan yang dipolitikan dan telah lama menjadi virus seterusnya dikira boleh menjadi barah dalam dunia pendidikan globalisasi ini. Sedar atau tidak setiap kali bertukar tangan tampuk pimpinan, maka bertukar-tukarlah dasarnya. Mengapa tidak menambahbaikan dasar yang sedia ada dan tidak menempias mana-mana pihak dalam sektor pendidikan itu sendiri beserta kajian yang betul-betul sahih serta mantap haruslah diperincikan. Projek RINTIS yang baru-baru ini di mana ingin memanjangkan waktu bekerja guru hingga 9 jam, turut terhenti kerana tidak kuatnya hujah dan penerangan dari pihak ATASAN sendiri. Jika diperingkat atasan mahupun guru sudah bercelaru, manakan mahu menangani isu masalah akademik mahupun akhlak pelajar yang semakin saat semakin menjadi-jadi. Mahasiswa turut tahu bahawa politik tidak dapat mengenal pendidikan, namun dengan pendidikanlah kita dapat mengenali politik.

Saranan menceburkan diri kebidang lain:

Jaminan diberi penempatan hanya dijanjikan kepada sesiapa yang memegang biasiswa KPM sahaja. Hakikatnya, IPG dan sesetengah universiti serta sesetengah jurusan sahaja yang ditawarkan sebagai pemegang biasiswa ini, bagaimana dengan ISMP?? Namun mungkinkah biasiswa tersebut bakal menjadi TIDAK releven suatu hari nanti?? Ataupun ISMP terus di padam dalam kamus pendidikan universiti ditukar kepada master pendidikan dan KPLI/DPLI sahaja??

Jika dilihat hari ini, kenyataan KPM, KPT mahupun Majlis Dekan-dekan sendiri tiada kata sepakat, manakan tampuk pendidikan mahu untuk menjadi tiang tempat berteduh. Sampai bila masing-masing mahu menunding jadi ke arah satu sama lain sehingga anak buah menjadi mangsa kerana tiada keselarasan antara semua pihak.

Saranan untuk bakal-bakal guru untuk sebarang kemungkinan supaya membuka ruang ceburkan diri kepada sektor lain dalam bidang pekerjaan, namun seiring dengan bantuan kerajaan sendiri yang mengeluarkan apa-apa pekeliling kepada sektor yang lain untuk menerima graduan berISMP. Tepuk sebelah tangan tidak akan berbunyi. Hal ini sekaligus memberi ruang dan peluang kepada guru-guru yang berkemahiran menunjukkan bakat dimedan yang lain.

ISMP- Ijazah Sarjana Muda Pendidikan
DPLI – Diploma Pengajian Lepasan Ijazah
KPLI – Kursus Pengajian Lepasan Ijazah
GSTT – Guru Sandaran Tidak Terlatih
GMPK – Gabungan Mahasiswa Pendidik Kebangsaan

0 comments: