Pro Mahasiswa

Sunday, August 22, 2010

Jawapan kepada mahasiswa tidak boleh berpolitik

Salam perjuangan mahasiswa.

Sejak beberapa minggu yang lalu kita sering mendengar berita mengenai mahasiwa tidak boleh berpolitik. Antara yang paling hangat ialah kenyataan dari Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyidin Yasin. Antara hujah beliau adalah mahasiswa terikat dengan peraturan AUKU. Bagi beliau, pindaan AUKU pada tahun lepas telahpun memberi kebebasan mahasiswa untuk berpolitik.

Bagi pihak Pro-Mahasiswa, kami amat menyanjung kenyataan yang dikeluarkan oleh Timbalan Perdana Menteri itu. Tetapi baru-baru ini, kerajaan pula telah membenarkan para guru kembali terlibat dalam politik. Mengapa ini berlaku? Bagi pihak Pro-Mahasiswa, perumpamaan larangan kepada mahasiswa dan pensyarah berpolitik tetapi membenarkan guru seperti dalam situasi peperangan di mana para jeneral dilarang sebaliknya hanya korperal dibenarkan. Ini kerana golongan mahasiswa bukan hanya terdiri daripada diploma ataupun ijazah sarjana muda, bahkan merangkumi ijazah dan PHD. Mereka ini terdiri dari golongan intelektual dan mampu mengubah lanskap negara dengan lebih baik.

Dengan ini, kami di pihak Pro-Mahasiswa amat yakin sekali bahawa larangan kepada golongan cerdik pandai seperti mahasiswa dan pensyarah itu adalah menggambarkan rasa kurang yakin kerajaan terhadap sokongan mereka yang mungkin tidak berpihak kepada kerajaan atau Umno-BN. Mengapa perlu ditindas hak-hak mahasiswa hanya kerana golongan ini tidak memihak kepada sesuatu pihak?

Semalam, pihak Pro-Mahasiswa seolah-olah ditempelak oleh sesuatu. Didalam kehangatan mengenai isu "Mahasiswa tidak boleh berpolitik", tiba-tiba terdapat satu program Diskusi Aspirasi yang membincangkan tajuk "Mahasiswa dan politik kepartian". Ahli panelnya pula terdiri dari parti UMNO dan Pro-Aspirasi iaitu Dato' Mukriz bin Mahathir selaku exco Pemuda UMNO, Mohd Shahar Abdullah selaku Presiden Alumni ASPIRASI dan Ahmad Wafi Shahedan selaku MPP dari wakil ASPIRASI.



Soalnya, mengapa ini berlaku?
Terlalu jelas bahawa UMNO, iaitu parti yang menerajui pemerintahan Malaysia mempunyai hubungan yang erat dengan suatu kelompok mahasiswa yakni ASPIRASI.
Mengapa mereka ini tidak dikenakan tindakan atas tindakan yang mendorong mahasiswa terlibat dengan politik?

Kami sebagai mahasiswa sudah muak dengan tipu helah golongan-golongan yang selalu menindas mahasiswa untuk kepentingan diri.
Ayuh mahasiswa! Bangkitlah untuk hak rakyat.

2 comments:

http://celahgelegar.blogspot.com/2010/08/kabinet-setuju-larang-penuntut-ipta.html

Bila diberi peluang bercakap, berhujahlah dengan bukti, dengan kajian, bukan hanya cakap-cakap dikedai kopi. Ini soal untuk mengubah sesuatu dasar bagi kecemerlangan pelajar, rakyat dan negara dimasa hadapan. Sudah pasti Kerajaan perlukan lebih dari sekadar berhujah menanam tebu dibibir mulut yang langsung tidak meyakinkan walaupun hujah tersebut datang dari jaguh-jaguh pidato kampung yang berlagak hebat kononnya. Walau bagaimanapun, pihak Kerajaan pula jangan lah matikan semangat anak-anak muda untuk berdebat, suburkanlah percambahan minda mereka. Berilah peluang kepada mereka untuk menyatakan pandangan tetapi mesti berdasarkan hujah dan bukti yang nyata. Pihak kementerian pula bolehlah menggunakan isu yang dibangkitkan untuk dibuat kajian yang mendalam. Jika terbukti ianya memberi kebaikan kepada pelajar dan kecemerlangan pengajian tinggi negara, mengapa tidak dibenarkan pelajar berpolitik. Jika sebaliknya, mungkin belum tiba masanya

Sudah Terang lagi bersuluh,,

cm mn la Malaysia nak maju,, Malaysia nampak gah dgn material je, pemikiran rakyat???

sama la mcm tuuuttt... fikirla sendiri, siapa yg makan lada terasala pedasny..

Nice article=)