Pro Mahasiswa

Monday, August 29, 2011

Selamat Hari Raya Aidilfitri & Selamat Hari Kemerdekaan Ke-54

Pro-Mahasiswa UTHM mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri yang akan disambut pada 1 Syawal 1432 bersamaan 30 ogos 2011. Maaf Zahir dan Batin kepada semua mahasiswa mahasiswi UTHM. Terutamanya buat yang berbangsa melayu, cina, india dan lain-lain yang beragama islam. Aidilfitri yang bermaksud perayaan fitrah, mengajak semua manusia untuk kembali kepada fitrah iaitu gembira, kebebasan dan berkasih sayang. Aidilfitri juga merupakan hari kemerdekaan iaitu hari pertama selepas Ramadan di mana orang-orang beriman memperoleh kembali kebebasan diri dan kembali menikmati limpahan rezeki Ilahi selepas sebulan menyerahkan jiwa raga mereka kepada Allah. Ia adalah hari kegembiraan kerana dapat melaksanakan kewajipan dan berkeyakinan memperoleh pahala yang besar di sisi Allah.

Pro-mahasiswa UTHM juga ingin mengucapkan Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Malaysia yang ke-54. Pastinya bila tiba ulang tahun kemerdekaan, jalur gemilang akan dikibar sebagai tanda sayangkan Malaysia. Tetapi sejauh mana simboliknya kibaran jalur gemilang itu dapat menunjukkan Malaysia ini betul-betul disayangi. Adakah dengan kibaran tersebut cukup untuk menunjukkan kita ini sebagai pencinta negara.

Sesuai dengan dua perayaan yang disambut serentak iaitu sambutan Aidilfitri dan sambutan kemerdekaan. Ianya mestilah kembali kepada fitrah manusia yang inginkan kegembiraan, cintakan kebebasan serta kasih sayang. Sambutan kemerdekaan yang di sambut pada 31 ogos setiap tahun ini mestilah disambut dengan menerapkan ketiga-tiga elemen penting ini. Barulah apa yang disifatkan sebagai “MERDEKA” memberi impak yang maksima. Bersama kita buktikan “ANAK MUDA SAYANG MALAYSIA”

0 comments: