Pro Mahasiswa

Sunday, March 13, 2011

Takziah Dari Promahasiswa UTHM.

Dunia dikejutkan dengan berita gempa bumi berskala richter 8.9 yang mengakibatkan gelombang tsunami setinggi 10 m di Jepun yang menyebabkan kemusnahan besar. Terdapat juga hampir 150 gegaran susulan. Gempa bumi yang berlaku merupakan yang kelima terbesar dalam sejarah gempa bumi dunia sejak 1900. Mangsa yang terbunuh masih tidak lagi dapat dikenalpasti. Walaubagaimanapun selepas sahaja bencana tersebut berlaku, hampir 200 hingga 300 mayat bergelimpangan dipersisiran pantai. APA PENGAJARAN YANG BOLEH KITA AMBIL DARI BENCANA INI?

Seperti yang semua lihat, akibat dari kejadian tsunami di bandar Natori, jepun itu banyak kemusnahan dapat dilihat. Bangunan, kilang, rumah, kereta, kawasan pertanian dan semua yang ada dibaham oleh tsunami. Dari kejadian itu juga menyebabkan loji minyak dan nuklear terbakar. Ini mungkin akan memberikan kesan yang sangat buruk terhadap udara dan akan lebih memudaratkan penduduk di kawasan Natori. Banyak nyawa cedera dan tidak kurang juga yang hilang. Setakat ini hampir lebih 10,000 orang dilaporkan menjadi korban Sang Tsunami.

Kejadian tsunami juga turut dirasai oleh negara-negara jiran yang berkongsi lautan dengan kawasan gegaran. Walaupun Tsunami tidak berlaku di negara lain, tetapi kesan gegaran turut mengakibatkan laut bergelora dan angin yang kuat di Lautan Pasifik dan Laut China Selatan. Hal ini telah membimbangkan ramai penduduk di negara-negara yang merasai kesan sampingan termasuk juga Malaysia.

Ditengah-tengah kegelisahan serta rasa simpati penduduk dunia terhadap bencana yang berlaku, terdapat juga golongan yang gelisah dengan keadaan pasaran saham negara mereka di Negara matahari terbit itu. Perkara ini lebih di war-warkan berbanding rasa simpati terhadap apa yang berlaku. Mereka risau akan jatuhnya pasaran saham di Tokyo kesan dari Tsunami yang hampir melumpuhkan semua aktiviti-aktiviti perindustrian. Hal ini tidak sepatutnya berlaku.




Adakah ini perkara LUCU?
Dimana letaknya Etika Kewartawanan yang BERMORAL?
Promahasiswa Mengutuk Tindakan Ini.








Dimana letaknya sensitiviti golongan ini terhadap bencana yang berlaku. Adakah ini salah satu kaedah untuk membentuk masyarakat yang berjiwa penyayang?. Sama-sama kita bermuhasabah dan renung kembali. Promahasiswa UTHM menghulurkan rasa simpati dan mengucapkan takziah kepada negara yang terlibat dengan bencana ini. Ucapan takziah juga untuk rakyat Malaysia yang terbabit dalam musibah ini.

0 comments: