Pro Mahasiswa

Monday, January 5, 2009

Inilah politik kampus.

umber: politik-kampus.blogspot.com

Tarikh keramat 15 Januari 2009 bakal menyaksikan pertembungan yang penuh dramatiK apabila calon-calon Mahasiswa bakal menerima tentangan yang hebat daripada calon-calon Aspirasi-TSB.

Namun begitu, bukanlah kehebatan dan kredibiliti calon Aspirasi-TSB yang menjadi penilaian utama, sebaliknya wujudnya campur tangan dari tangan-tangan ghaib yang memegang jawatan-jawatan penting dalam pentadbiran dan pengurusan di UKM, khususnya di bahagian Hal Ehwal Pelajar. dikhususkan lagi, UPP.

Seorang ahli MPP UUM melaporkan, bahawa setiap calon Aspirasi akan menerima tajaan dan bimbingan langsung daripada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia di bawah pentadbiran Dato’ Mohamed Khaled Nordin. Dia, yang ingin namanya dirahsiakan menyebut bahawa sebuah kursus telah diadakan pada 21 hingga 24 November yang bertempat di Port Diskson, Negeri Sembilan.

Kursus bakal calon Aspirasi tersebut menghimpunkan semua calon-calon Aspirasi dari semua kampus lembah kelang yang masih belum mengadakan Pilihanraya Kampus seperti UKM, UM, UIA, UPM dan lain-lain lagi.

Kursus yang dihadiri oleh semua TNC HEP dibuat dengan tujuan menyiapkan mental dan fizikal calon Aspirasi untuk menghadapi PRK 2009. Namun di UKM, calon-calon ini dipersiapkan untuk menghadapi Bengkel Calon yang bakal dikendalikan oleh HEP UKM.

Dato’ Wahid yang baru sahaja tamat tempoh perkhidmatan sempat dipergunakan oleh KPT untuk mengatur bengkel tersebut yang berlangsung pada 1 hingga 4 Januari baru-baru ini, di A’Famosa Resort, Melaka.

Pindaan Rang Undang-Undang Universiti dan Kolej Universiti (Pindaan) 2008 (AUKU) yang melibatkan 61 pindaan pada 11 Disember lalu oleh Dewan Rakyat juga dilihat sebagai satu taktik kotor dalam mencmpuri urusan Mahasiswa. Ini jelas dapat dibuktikan apabila Naib Canselor diberikan kuasa autonomi dalam proses Pilihanraya Kampus.

Naib Canselor UKM misalnya, diberikan hak untuk memilih mana-mana pelajar untuk menduduki kerusi Presiden PMUKM sekalipun keputusan pilihanraya tidak memihak kepada pelajar tersebut.

Malah, dalam Tatacara Pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar 2009, yang baru sahaja diedarkan pada 2 Januari yang lepas, terdapat terlalu banyak penyalahgunaan kuasa oleh Naib Canselor dan orang-orang yang berkepentingan dalam UPP.

Justeru, kami merayu agar warga kampus membuka mata dan minda untuk menilai dengan teliti dan membuat keputusan terbaik dalam pilihanraya akan datang. Jom turun beramai-ramai dalam penamaan 8 Januari ini di Fakulti-fakulti dan Pusanika bagi calon umum.

0 comments: