Pro Mahasiswa

Thursday, January 1, 2009

kerajaan berkempen di kampus?

Pembayaran pinjaman PTPTN minimum tidak lama lagi

LABUAN 1 Jan. — Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional(PTPTN) akan membenarkan pembayaran balik pinjaman minimum sehingga RM50 kepada para peminjam, dalam usaha mendapatkan kembali wang pinjaman yang belum dijelaskan, yang kini menjangkau jutaan ringgit.

Selain membenarkan pembayaran minimum, PTPTN juga memutuskan untuk hanya mengenakan caj satu peratus yuran perkhidmatan mulai tahun ini, berbanding empat peratus pada tahun sebelumnya.

Pengerusinya, Datuk Dr Mohamad Shahrum Osman berkata, para peminjam itu perlu menghubungi pejabat PTPTN berhampiran terlebih dahulu, bagi mendaptkan maklumat berhubung perkara itu.

“Kelonggaran diberikan selepas kami mengambil kira peratus peminjam yang tidak membuat pembayaran balik pinjaman mereka, yang kini menjangkau 49 peratus,” katanya ketika ditemui semasa menghadiri taklimat oleh pegawai di Jabatan Pelajaran Labuan di sini.

Menurutnya, PTPTN memperuntukkan RM3.4 bilion setiap tahun untuk pinjaman pendidikan.

Beliau seterusnya menggesa para ibu bapa membuka akaun Skim Simpanan Pendidikan Nasional (SSPN) bagi anak-anak mereka yang sedang belajar di kolej serta yang akan menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), bagi memudahkan mereka mendapat kelulusan untuk pinjaman PTPTN. - Bernama

1 comments:

mamat tu berkempen la tu dik...