Pro Mahasiswa

Wednesday, August 24, 2011

Ulama’ Politik untuk Dakwah atau Parti.

Satu wacana ilmu anjuran Sinar Harian telah berlangsung dengan tajuk “ULAMA POLITIK UNTUK DAKWAH ATAU PARTI”. Ini menunjukkan perkembangan positif terhadap kematangan politik di Malaysia. Berbanding dengan sebahagian forum yang diadakan, Wacana Sinar Harian ini lebih menampakkan keadilan dalam pengendaliannya oleh moderator.

Bila bercerita mengenai Ulama, ia merupakan satu peranan yang amat penting dalam pembangunan islam serta halatuju ummat islam di sesebuah negara islam. Ulama mrupakan insan-insan atau tokoh-tokoh yang menjadi rujukan umat islam dalam semua masalah serta persoalan yang timbul berkaitan islam itu sendiri. Jadi bila ulama menyeleweng dari peranan mereka yang sepatutnya, ia menjadi masalah besar bagi sesuatu negara. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang mafhumnya. Diakhir zaman nanti banyaknya ulama’ suk (ulama’ jahat) yang menyembunyikan kebenaran.

Apa pula kaitan antara Ulama dan Politik?. Menurut Ustaz Fathul Bari (Ulama Muda UMNO), beliau menyifatkan Ulama dan Politik sangat berkait rapat. Beliau juga mentakrifkan Ulama sebagai orang yang mengetahui sesuatu perkara sesuai dengan hakikatnya perkara tersebut dengan pengetahuan yang pasti. Sesuai dengan apa yang dibawa oleh Muhammad Rasulallah SAW. Politik atau siasah pula disifatkan sebagai mentadbir sesuatu dan mengurus sesuatu dengan cara yang terbaik. Ini menunjukkan kaitan yang sangat rapat antara ulama dan politik dimana politik atau siasah digunakan sebagai wasilah atau jalan untuk mengerakkan dakwah agar ianya lebih mudah sampai ke hati-hati rakyat.

Pastinya Ulama punyai tanggungjawab serta peranan yang sangat besar. Peranan utama Ulama yang dijelaskan oleh Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man (Penerangan Pas Pusat) adalah sebagai pemandu. Pemandu kepada pemimpin. Sekiranya pemimpin yang dilahirkan rosak maka rosaklah rakyat. Oleh itu, sekiranya hendak bertindak sebagai pemandu, pengiktirafan terhadap golongan ulama ini perlulah ada. Namun apa yang berlaku sekarang, ulama-ulama tidak mendapat pengiktirafan. Sebagai contoh keputusan majlis fatwa ditolak, pandangan mufti diketepi. Apa lagi pandangan ulama dari pihak pembangkang. pastinya ditolak mentah-mentah.

Sepertimana yang dijelaskan oleh Tan Sri Harussani Zakaria yang juga Mufti Perak, beliau pernah bersemuka dengan beberapa pemimpin atasan kerajaan untuk menasihati mengenai kemaslahatan negara. Namun semua teguran beliau ditolak walaupun ada beberapa teguran yang diterima.

Apa yang dapat disimpulkan, Peranan Ulama sangat besar dalam memandu pemimpin dalam urus tadbir negara. Sekiranya Ulama mempunyai kepentingan, takut untuk menyuarakan teguran kepada pemimpin, takut periuk nasi ditutup, pastinya akan menyebabkan generasi akan punah disebabkan pemimpin yang korup. Tidak kira ulama dari UMNO, Ulama atas pagar atau Ulama dari pembangkang sekali pun, tegurlah dan nasihatlah walaupun dengan teguran itu terpaksa korbankan segala kepentingan dunia. Pastinya ia akan ditanya di akhirat kelak.

0 comments: