Pro Mahasiswa

Friday, May 1, 2009

Isu agama anak : rujuk kepada yang pakar

Keputusan yang di buat oleh Kabinet Malaysia pada 26 April yang memutuskan bahawa anak-anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka kemudian memeluk agama lain sememangnya mengundang pelbagai pandangan yang berbeza dari dari pelbagai pihak.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz semasa mengumumkan perkara itu berkata keputusan tersebut adalah antara penyelesaian jangka panjang yang dicapai oleh Kabinet memandangkan lebih banyak kes seperti yang melibatkan Mohd Ridzuan Abdullah dan isterinya Indra Gandhi, dijangka muncul pada masa akan datang.

Mohd Ridzuan, atau Patmanathan a/l Krishnan, 40, bekas penganut Hindu, yang kini memeluk Islam, dilaporkan telah menukar agama anaknya - Tevi Darsiny, 12, Karan Dinesh, 11, dan Prasana Diksa, 1 - kepada Islam pada 12 April serta memohon hak penjagaan terhadap mereka di Mahkamah Syariah walaupun ibu mereka masih beragama Hindu. Respon dari keputusan itu, pelbagai pihak antaranya persatuan mahasiswa, NG) Islam dan parti politik memberikan pandangan untuk di kaji semula isu ini.

"Dalam agama Islam, mana-mana bapa atau ibu yang menganuti Islam, anak mereka dengan sendirinya menganut Islam kecuali jika anak tersebut sudah berumur lebih 15 tahun dan boleh memilih agamanya sendiri," Ust Harussani Zakaria, Mufti Perak.

" Seharusnya kabinet tidak boleh mwngeluarkan keputusan mutlak terhadap isu tersebut tanpa merujuk badan-badan perundangan Islam yang lebih arif sama ada di peringkat mahkamah syariah mahupun jabatan mufti. Secara peribadi saya beranggapan tindakan kabinet adalah ibarat 'Islamphobia' iaitu prasangka dan diskriminasi pada masyarakat Islam di negara ini", Hadi Abd Rahman. Presiden Kelab Iqra' UTHM.


"Keputusan itu menafikan hak pihak yang memeluk Islam," Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Mohamad Isa Abdul Latif

"kita tidak bersetuju dengan tindakan terburu-buru kabinet yang mengeluarkan keputusan demikian sedangkan kes ini masih dalam perbicaraan di Mahkamah Tinggi Syariah Perak. Kabinet tidak sepatutnya campur tangan dalam urusan ini. Tindakan mereka(kabinet) hanya akan menampakkan ketidakmatangan mereka dalam menguruskan hal seumpama ini" Shazni Munir,YDP PMIUM

“Memandangkan isu ini amat berkait rapat dengan persoalan perundangan Islam, seharusnya pihak kabinet membuat penelitian dengan lebih mendalam dengan mengambil kira pandangan mereka yang pakar terlebih dahulu sebelum memutuskan apa-apa keputusan.Justeru, PKPIM berpandangan tindakan kabinet yang membuat ketetapan tersebut tanpa sebarang rujukan kepada tokoh ulamak adalah sesuatu yang amat mengecewakan,” tegas Mohd Faisal Abd Aziz, Naib Presiden PKPIM.

“Kabinet seperti hendak menjadi hakim dan menjadi mufti.Mereka tidak pernah berbincang dengan majlis fatwa.Seharusnya mereka berbincang dengan majlis fatwa untuk mencari jalan terbaik terhadap isu ini ." Dato Mahfudz Omar, Ahli Parlimen Pokok Sena.

”Keputusan Kabinet ini juga bercanggah dengan peruntukan Perkara 12(4) dalam Perlembagaan Persekutuan dan juga ultra vires atau diluar bidang kuasa Kabinet kerana ia bertentangan dengan keputusan Mahkamah Persekutuan dalam kes R. Subashini yang memutuskan adalah memadai salah seorang ibu atau bapa membuat keputusan untuk anaknya yang di bawah umur memeluk Islam,” Timbalan Presiden ISIUKM, Hisyamuddin Che Ali

0 comments: