Pro Mahasiswa

Friday, December 9, 2011

Rentetan Isu Program Universiti Dimanipulasi Parti Politik.


Tiga individu yang terlibat dalam rakaman video youtube “mahasiswa UTHM membantah kempen politik melalui program universiti “ yang sepanjang 9.14 minit itu telah dipanggil oleh Pihak Hal Ehwal Pelajar (HEP) UTHM.

Ketiga-tiga individu itu diminta untuk memberi keterangan berhubung pendirian mahasiswa terhadap isu doktrinasi politik oleh pihak yang berkepentingan. Tetapi malangnya mereka telah dituduh melakukan kesalahan kerana melanggar prosedur dan memalukan nama universiti.

Ini menunjukkan sikap kurang matang pihak universiti yang menutup kesalahan pihak yang berkepentingan itu yang bersalah memanipulasi program universiti demi kepentingan parti politik mereka.



Program yang bertarikh 18 november 2011 itu telah dihadiri oleh Dato Haji Ahmad Maslan yang juga merupakan Ketua penerangan UMNO yang berlangsung di Dewan Tunku Ibrahim Ismail (DTII). Program International Youth Day (UNIESCO) yang sepatutnya bermanfaat kepada mahasiswa, telah dimanipulasi dengan berkempen politik.

Pihak Universiti sepatutnya sependirian dengan mahasiswa dengan membantah unsur-unsur prejudis perkauman yang dibawa oleh Dato Haji Ahmad Maslan selaku Timbalan Menteri Di Pejabat Perdana Menteri.

Mahasiswa juga sekeras-kerasnya membantah sebarang agenda politik kepartian dibawa masuk ke dalam universiti oleh mana-mana individu atau parti. Samada melalui program universiti atau sebagainya.

Maka diatas tujuan melindungi pihak yang berkepentingan itu, ketiga-tiga individu yang terlibat dituduh bersalah kerana melanggar prosedur dan memburukkan nama baik universiti.

~DARI MAHASISWA UNTUK MAHASISWA~

0 comments: