Pro Mahasiswa

Tuesday, March 3, 2009

SMSBM mobilasi mahasiswa turun himpunan PPMSI 7 Mac 2009

Soladiriti Mahasiswa Selamatkan Bahasa Melayu (SMSBM) yang di tubuhkan menyeru seluruh mahasiswa turun untuk menzahirkan rasa kurang berpuas hati berkaitan perlaksaan Matematika dan Sains dalam bahasa Inggeris.

SMSBM yang di pengerusi oleh Sdr. Mohd Shafie Hashim memaklumkan pertubuhan gabungannya turut mobilisasi mahasiswa Universiti untuk forum PPSMi: Building or Destroying the Nation pada 8 malam esok; lewat tengahari tadi di sini.

"Untuk forum ini (PPSMi: Building or Destroying the Nation), mobilisasi secara sms dan panggilan telefon saja…kerana fokus kita pada perhimpunan 100 ribu rakyat dan mahasiswa pada 7 Mac depan,” jelas Shafie.

Tambahnya lagi, SMSBM akan melancarkan roadshow ‘kecil-kecilan tetapi banyak’ di Universiti Malaya (UM), Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UiAM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan beberapa kolej universiti sekitar Lembah Klang bermula malam ini sehingga malam 7 Mac depan.

Ketika ditanya adakah SMSBM akan mobilisasi kampus-kampus zon Utara, Selatan, Timur dan Kepulauan Borneo, beliau menjelaskan sedemikian.

"Setakan ini, follow up telefon sebagai mekanisme. Malam ini sendiri, ada mesyuarat GAMIS yang melibatkan pemimpin-pemimpin mahasiswa suluruh kampus di Malaysia. Kita akan cuba mengambil manfaat atas pertemuan tersebut untuk forum esok dan demontrasi aman 7 Mac depan,” jelasnya lagi.

Terdahulu, YDP MPMUM Mohd Ridzuan Mohammad menyifatkan PPSMi sebagai jenayah akademik pada sistem pendidikan nasional.

Solidariti Mahasiswa Selamatkan Bahasa Melayu (SMSBM) turut disertai oleh
Yang Dipertuan Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya Mohd Ridzuan Mohammad
Presiden Gabungan Mahasiswa Bersatu Perak (BERSATU) Mohd Hafez Sabri,
Presiden Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA) Mohd Faisal Mustaffa,
Presiden Mahasiswa Selangor (PERMASIS) Mohd Khairuddin Baijuri
dan beberapa pemimpin pertubuhan mahasiswa nasional lain. -mahasiswakini

0 comments: