Pro Mahasiswa

Monday, March 8, 2010

Wakil MPP mahasiswa turun padang



1 Mac 2010, Isnin- HOSPITAL BATU PAHAT: Menyedari kebajikan para pelajar di kampus, Majlis Perwakilan Pelajar sesi 2009/2010 (MPP) melahirkan rasa prihatin dengan mengunjungi seorang mahasiswa UTHM yang sebelumnya ditemui pengsan di Pusat Kesihatan Universiti (PKU) pada 26 Feb 2010 dan dikejarkan ke Hospital Batu Pahat minggu lalu.

Pada awalnya, rawatan diperingkat PKU mengenalpasti pelajar tersebut sebagai pesakit asthma sahaja. Namun, sesudah pengsan dan dibawa ke Hospital Batu Pahat, doktor mengesahkan bahawa peparu pelajar tersebut dijangkiti bakteria dan berada dalam keadaan yang kritikal sehinggakan perlu ditahan ke unit rawatan khas untuk pemeriksaan selanjutnya.

Oleh itu, Majlis Perwakilan Pelajat sesi 2009/2010 melawat pelajar tersebut dan menghulurkan sedikit bantuan berbentuk sokongan kepadanya. Setakat ini, pihak Universiti juga prihatin dengan menyara kos perubatan pelajar tersebut. Demikianlah keprihatinan semua pihak terhadap kebajikan para pelajar di Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.

Pihak pro-Mahasiswa dimaklumkan bahawa mahasiswa yang ditahan dihospital itu mengalami kesesakan nafas yang teruk akibat daripada udara yang tidak baik memandangkan bahan kimia yang dibebaskan dari kilang yang berdekatan dengan kolej kediaman yang didiami. Beliau menginap di kolej kediaman Tun Dr. Ismail (KKTDI) dimana memaklumkan hampir setaip hari kilang yang membebaskan bahan kimia berupa debu asap menyebabkan nafasnya seringkali sesak dan sukar bernafas.


Oleh itu Pihak Pro-Mahasiswa berharap agar, wakil MPP yang hadir dapat mengusulkan agar membawa isu pembebasan asap kilang ini kepada pihak yang bertanggungjawab. Ini kerana, seolah-olah asap dari kilang yang berdekatan tidak dikawal dengan pembuangannya yang mengakibatkan masalah kesihatan para pelajar dan masyarakat luar mengalami kesakitan sesak nafas, radang dan lain-lain.

0 comments: