Pro Mahasiswa

Monday, May 31, 2010

Tuntutan Mahasiswa terhadap isu serangan Israel terhadap Misi LL4G

31 Mei 2010: Pihak Pro-Mahasiswa UTHM menyatakan sokongan sebulat suara kepada tuntutan-tuntutan yang dikeluarkan oleh Zulkifli Mohd Nani, Pengerusi Pasukan Pengurusan Krisi dan sokongan keluarga misi LL4G Malaysia seperti didalam kenyataan rasminya di laman web palestinkini. Antara tuntutan-tuntutan tersebut ialah:

1.
Menyeru supaya kerajaan Malaysia di bawah pimpinan YAB Dato’ Seri Mohd Najid Tun Abd Razak dan juga Datin Seri Paduka Rosmah Mansor sebagai Penaung kepada Tabung Bantuan Kemanusiaan Palestin mengeluarkan kenyataan rasmi mengutuk tindakan biadap dan kejam regim Zionis Israel yang telah bertindak di luar batas kemanusiaan dengan menyerang sebuah flotila kemananan yang bertujuan semata-mata untuk menghulurkan bantuan kepada rakyat Gaza yang teraniaya dan dizalimi sekian lama.

2. Menyeru PBB supaya mengadakan persidangan tergempar untuk meluluskan resolusi bagi mengambil tindakan paling tegas ke atas Israel, termasuk mengheret pemimpin mereka ke muka pengadilan.

3. Menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menyatakan bantahan dan kutukan paling keras ke atas Israel serta bersedia untuk menyokong apa-apa tindakan yang akan disusun seterusnya bagi menangani isu ini.

4. Menyeru kepada semua pemimpin-pemimpin politik, pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan dan rakyat seluruhnya supaya bergabung tenaga menyatakan sokongan kepada misi penghantaran bantuan kemanusiaan ke Gaza dan mengenakan tekanan ke atas Israel yang telah menyerang flotila Gaza sehingga menyebabkan kematian dan kecederaan di kalangan sukarelawan.

5. Menyeru agar semua peringkat masyarakat dapat meneruskan doa dan solat hajat di masjid, surau, jabatan kerajaan, atau mana-mana tempat lain yang sesuai bagi memohon agar Allah SWT menjayakan misi bantuan ini dan memberikan kekuatan dan kesabaran kepada para sukarelawan.

Isu yang berlaku ini bukanlah isu dikalangan umat Islam sahaja, tetapi ianya lebih kepada isu kemanusiaan. Dimana rakyat di Gaza dan Palestin ditindas dengan begitu teruk sekali sehinggakan kawasan yang mereka duduki sekarang seolah-olah seperti penjara yang luas.

Sama-samalah kita bersatu menentang kekejaman Rejim Zionis ini!

0 comments: