Pro Mahasiswa

Sunday, June 13, 2010

Sah! Politik telah dihalalkan di dalam kampus

Pada 11 sehingga 13 hb Jun yang lalu, suatu program berbentuk motivasi telah diadakan di UTHM. Program yang memberi penekanan kepada membina keyakinan diri dan memotivasi diri ini telah disertai hampir 1000 orang peserta. Peserta-peserta ini terdiri daripada pelajar tingkatan 5 dan tingkatan 6 bawah dari sekitar daerah Sembrong dan Pekan. Dikhabarkan hampir 20 buah sekolah yang terlibat.

Program seperti ini amat sesuai dengan saranan pentadbiran universiti yang mahukan program-program yang melibatkan mahasiswa UTHM dengan rakyat sekitar mereka. Dimana para mahasiswa UTHM menjadi mentor kepada pelajar-pelajar sepanjang program ini berlangsung. Dengan ini, interaksi antara mahasiswa sebagai mentor dengan pelajar adalah menjadi lebih efektif dan tersampai mesej yang ingin dibawa berbanding golongan-golongan yang lain. Perkongsian pengalaman dan perkembangan idea yang dibawa mahasiswa kepada peserta amat seiring dengan kehendak peserta sebagai pelajar itu.

Itulah bezanya takrifan mahasiswa dengan pelajar!
Kita di UTHM ini perlu tanamkan dalam diri kita bahawa kita adalah mahasiswa bukan pelajar lagi.
Oleh itu, janganlah termakan dengan ungkapan-ungkapan daripada mana-mana pihak yang melabelkan kita sebagai pelajar. Kerana ungkapan ini hanyalah salah satu cara untuk menundukkan kuasa dan kekuatan yang ada pada mahasiswa.

Program yang dianjurkan oleh Pusat Komuniti Sembrong dan Pusat Sumber Pekan dengan kerjasama dari beberapa kelab di UTHM ini telah berjaya membawa nama UTHM sehingga ke peringkat menteri kabinet. Sehinggakan YB Dato' Seri Hishammuddin bin Tun Hussein menyatakan kesediaan untuk turun bersama didalam program ini selaku Menteri Dalam Negeri.

Disebalik itu, ada ura-ura yang mengatakan bahawa program ini adalah anjuran dari salah satu parti politik di Malaysia, UMNO.
Ini dikaitkan pula dengan kehadiran YB Dato' Seri Hishammuddin bin Tun Hussein bukanlah sebagai menteri, tetapi sebagai ahli parlimen kawasan sekolah tersebut iaitu Sembrong.

Selain itu, menurut salah seorang peserta yakni pelajar sekolah, bahwa ada diantara ahli jawatankuasa kepada program ini adalah Puteri UMNO dan Putera UMNO. Peserta itu menyatakan sedemikian kerana terlihat tulisan dan logo yang dipakai oleh ahli jawatankuasa tersebut. Namun kita yakin bahawa ini bukan dari kalangan mahasiswa UTHM yang menjadi mentor dalm program tersebut.

Dalam perkara ini, kita dapat perhatikan bahawa pihak universiti sudah mula berfikiran lebih terbuka dan tidak mengongkong mana-mana pihak atau parti yang ingin mengadakan program di UTHM. Satu pendekatan yang begitu baik. Pihak Pro-Mahasiswa juga berpendirian seperti pihak pentadbiran bahawa tiada masalah untuk mana-mana pertubuhan @ parti politik (tidak kira samada dari kerajaan atau pembangkang) mengadakan program bersama mahasiswa didalam universiti. Tetapi program tersebut mestilah bersifat motivasi atau kebajikan kepada pelajar sekolah ataupun mahasiswa UTHM itu sendiri seperti program ini. Tetapi haruslah diadakan garis-garis panduan supaya program bersifat motivasi @ kebajikan tidak menjadi program me'lobi' parti ataupun kempen parti.

Kami di pihak Pro-Mahasiswa mengucapkan segulung tahniah buat para penganjur kerana berjaya memecahkan tradisi suasana program di kampus ini. Dan kepada mentor-mentor, diharap telah memberi sesuatu kepada pelajar-pelajar yang menyertai program ini. Tahniah buat semua.