MOHD SAIFULLAH MOHD ZULKIFLI
www.saifullahzulkif
sahaja politik Malaysia, malah politik kampus.
Masyarakat umum terutamanya aktor-aktor parti politik
kini mengalihkan pandangan mereka kepada Pilihan Raya
Kampus (PRK). Mungkin kerana itu, tarikh PRK di
kampus-kampus utama menjadi teka-teki kepada umum,
malah ini adalah sejarah kerana PRK paling lewat yang
pernah dilaksanakan.
dianggap enteng, kerana ianya bakal memberikan imej
dan mesej daripada umum terhadap apa yang berlaku
kepada politik tanah air. Hipotesis yang boleh kita
buat adalah jika kelompok yang dikatakan Pro-Mahasiswa
menang maka memberikan imej mengiyakan bahawa berlaku
‘Political Swing’ atau perubahan angin politik kepada
politik tanah air, rakyat mula untuk menolak
pemerintah yang ada, dan begitulah sebaliknya jika
kelompok aspirasi masih menang, maka akan menunjukkan
bahawa status-quo politik semasa adalah bersifat
sementara dan selesa kepada pemerintah. Mungkin
begitulah, cakap-cakap umum yang menjadi perbualan
hangat berhubung dengan PRK.
Kita tidak boleh nafikan bahawa faktor politik kampus
memberikan kesan yang besar kepada politik luar. Ini
adalah kerana dorongan kepada apa yang berlaku di
politik luar turut tercetus kerana Mahasiswa, selaku
pengundi golongan muda yang rata-rata memberikan mesej
yang besar kepada parti pemerintah sewaktu PRU-12 yang
lepas. Ini juga dapat kita lihat secara jelas, bukan
sahaja di Malaysia malah serata dunia termasuk
Indonesia.
Di Indonesia, jika berlaku Pemilihan Umum PEMILU,
parti-parti yang bertanding perlu untuk mendapat
mandat dan lobi daripada 3 badan terbesar Negara
tersebut. Pertama adalah Muhammadiyyah, kedua,
Nahdatul Ulama dan Ketiga adalah Mahasiswa.
Ketiga-tiga entiti ini menentukan jatuh bangun
sesebuah regim bukan sahaja kerana bilangan mereka
besar tetapi juga kerana mobilasi serta suara besar
yang mereka miliki. Peristiwa Reformasi 1998,
menjatuhkan rejim Suharto, memberikan coretan sejarah
betapa besarnya peranan yang dimainkan oleh mahasiswa.
Di Malaysia, kita punya sejarah yang begitu besar
terhadap peranan mahasiswa membentuk politik Negara.
Malah sewaktu penggabungan PAS dan Perikatan satu
ketika dulu, menjadikan Negara kita kelompongan, vakum
terhadap makenisme ‘Kebertanggungjawapan’ dan Check
and Balance di dalam politik Negara.
Pada ketikaitulah, badan-badan mahasiswa, seperti Persatuan
Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM), Persatuan
Bahasa Melayu (PBMUM), Persatuan Kebangsaan Pelajar
Malaysia (PKPM) dan beberapa yang lain diangkat oleh
rakyat bagi mengisi vakum kelompongan tersebut.
Persatuan mahasiswa ini bertindak persis sebuah parti
pembangkang di dalam sistem demokrasi. Isu kemiskinan,
rasuah, kebajikan, hak pekerja, petani, pendidikan,
Bahasa Melayu, dan politik tanah air menjadi
perjuangan dalam politik gerakan mahasiswa. Pada
ketika inilah mahasiswa diberi gelaran sebagai
“Mahasiswa juru Bicara Ummah”.
Namun demikian, menarik untuk kita lihat kepada
fenomona hari ini. Secara tuntas, bermula pasca 1975,
dimana ketika inilah AUKU seperti mana adanya sekarang
dipinda dan dilaksanakan kepada Mahasiswa dan
Universiti. Kerana kuatir dengan peranan besar yang
mampu dimainkan mahasiswa, lantas diadakan
undang-undang ini untuk mengekang pergerakan
mahasiswa. Kalau ingin dibicarakan kesan AUKU kepada
mahasiswa dan universiti pasti banyak yang ingin saya
perkatakan.
Namun, apa yang saya ingin beri penekanan adalah salah
satu daripada kesan buruk AUKU, mahasiswa mula
disibukkan dengan politik pilihanraya kampus yang
secara tidak langsung mendatangkan kesan negatif
terhadap perpaduan mahasiswa. Seringkali mahasiswa
terjebak dengan semangat kepuakan yang masing-masing
cuba mengangkat darjat puak mereka pada masa yang sama
memperlekeh puak yang lain. Di mana-mana sahaja
apabila menjelangnya pilihanraya, akan wujud dua
kelompok besar yang saling berlawanan antara satu sama
lain. Malah ketegangan tetap berterusan di luar musim
pilihanraya kerana setiap kelompok akan berebut-rebut
mencari ahli bagi terus menyokong dasar perjuangan
masing-masing.
Kesan daripada ini, aktivisme dan perjuangan mahasiswa
seperti yang saya nyatakan tadi hanya tinggal
nostalgia dan sejarah. Hal ini didokong oleh tulisan
John L Esposito, “ Islam and Democracy”. Buku ini
menarik untuk kita baca, kerana Esposito memberikan
kes studi yang berlaku kepada gerakan Islam di Negara
yang pelbagai termasuk Malaysia. Di dalam hal ini,
saya dapat simpulkan bahawa, kayu ukur yang menentukan
kekuatan satu-satu jemaah atau kelompok adalah
ditentukan siapa yang memegang kepimpinan kampus.
Kepimpinan yang diangkat melalui PRK, menjadi kayu
ukur dan gambaran bahawa satu-satu kelompok itu kuat.
Mungkin ada yang tidak bersetuju dengan Esposito,
tetapi jika kita bertanya dengan ikhlas mengenai
persoalan PRK, sebenarnya ia adalah pergelutan untuk
mendapat kuasa demi memberikan imej siapa yang lebih
kuat. Gerakan Mahasiswa Islam di Indonesia, yang
ketika ini diketuai kepimpinan kampusnya oleh kelompok
yang dikatakan ‘Ikhwan’ iaitu Kumpulan Aksi Mahasiswa
Islam KAMMI sayap mahasiswa kepada Partai Keadilan
Sejahtera PKS, begitu juga di Indo-India, Bangladesh
dan Pakistan, politik kampusnya dikuasai oleh Chatra
Shibir, sayap Mahasiswa kepada Jamiat Islami. Chatra
Shibir berdepan dengan kelompok Sosialis dan Sekular,
dikalangan anggotanya ada yang syahid, dibunuh iaitu
berjumlah seramai 132 orang, salah satu faktornya
adalah kerana pilihan raya kampus.
Lebih malang di Malaysia adalah kerana kita ada dua
faktor, pertama adalah AUKU yang membentuk sistem dan
kerangka pemikiran mahasiswa secara self-centered dan
faktor kedua adalah faktor kepuakkan yang banyakkanya
adalah untuk menunjukkan siapa paling berkuasa di
kampus. Ketika ini pelbagai kelompok yang hidup dalam
kampus, ada yang basis Islam, ada yang basis parti
politik, dan ada yang disifatkan neutral bakal beradu
kekuatan dan pengaruh.
Walau apapun basis dan alasannya, saya tidaklah
bermaksud untuk menolak mentah-mentah pilihan raya
kampus PRK, tetapi saya menyeru mahasiswa kepada
perubahan budaya dan pemikiran politik kampus. Prinsip
saya adalah kepada 3 prinsip perubahan asas iaitu
politik Fastabiqul Khairat, politik ilmu dan terakhir
adalah politik objektif.
Politik fastabiqul Khairat adalah asas kepada politik
Islam seperti yang telah di landaskan oleh Quran,
malah di dalam hadith Shahih Bukhari dan Muslim“
Sesiapa yang tidak mengambil berat terhadap persoalan
kaum muslimin ia bukan di kalangan mereka”. Ditambah
lagi oleh Imam Ibn Al-Qayyim mengetengahkan pendapat
Imam Abu al- Wafa’ b. Aqil al-Hanbali tentang politik
yang berbunyi :
“Politik ialah satu perbuatan yang kedudukannya di
tengah-tengah manusia boleh mendekatkan mereka kepada
kemaslahatan dan menjauhkan mereka dari kerosakan,
selagi tidak bercanggah dengan undang-undang syariat.”
Ibn al –Qayyim sendiri berpendapat , “Politik yang
adil mustahil bercanggah dengan undang-undang syariat.
Ia haruslah selaras dengan matlamat syariat,malah
merupakan sebahagian dari syariat.Beliau menambah lagi
menyatakan pada asasnya politik merupakan syiar
keadilan yang diajarkan Allah dan Rasul-Nya.”(At-
al-Hukmiyyah fi as-siyasah as-shari’iyyah.
Asas kepada Politik Fastabuqul Khairat adalah mengejar
perjuangan mendaulatkan agama dalam asas tunjangan
syariat. Jangan pula perjuangan mendaulatkan agama
dalam kefahaman Machiavelli, perjuangan nama agama
tapi tindakan langgar agama, seperi fitnah, adu domba
dan perbalahan.
Prinsip perubahan kedua adalah Politik ilmu, idea atau
Intelek. Hal ini adalah merupakan asas penting dalam
kepimpinan Mahasiswa. Kepimpinan Mahasiswa tidak
sahaja perlu karisma, dan petah berpidato tetapi pada
hemat saya soal ‘Intelectual Leadership’ di dalam
berbahas idea, berhujah membela kebenaran, agresif di
dalam mengangkat budaya ilmu di universiti adalah
merupakan ajakan penting di dalam perubahan politik
kampus.
Prinsip terakhir yang saya ingin lontarkan adalah
politik objektif. Sandaran kepada politik objektif
adalah idealisme mahasiswa. Mahasiswa seharusnya
diberi hak untuk berpatisipasi, dan cenderung kepada
mana-mana parti, kerana itu adalah hak setiap
warganegara yang cukup syaratnya dalam perlembagaan.
Namun demikian, adalah menjadi sesuatu yang merugikan
jika penglibatan mahasiswa di dalam mana-mana kolompok
termasuk parti politik, mengongkong dan menyempitkan
ruang potensi, akal, idealisme dan aktivisme
mahasiswa.
Contoh yang mungkin boleh diambil adalah mahasiswa
United Kingdom. Hampir setiap mahasiswa mempunyai
parti yang disertai mereka samada Parti Buruh atau
Konservatif. Dalam hal ini, yang menarik adalah pihak
universiti sehinggakan memberi cuti khas malah diberi
kredit untuk mereka yang mempunyai program politik
atau agenda khas dalam politik. Namun demikian apa
yang menarik adalah, walaupun mereka menyertai
satu-satu parti, tetapi idelisme Mahasiswa itu tadi
tetap menjadi asas pokok. Sebagai contoh, mereka
mempunyai Parlimen Mahasiswa, National Union of
Student, yang mana rata-rata ahli parlimen mahasiswa
ini mewakili kelompok mahupun parti masing, tetapi
ahli parlimen tersebut boleh bercanggah pandangan
dengan parti itu jika parti itu bercanggah dengan
idealisme mahasiswa.
Di penghujung tulisan ini, saya menyeru agar mahasiswa
yang amanahnya sebagai satu golongan cerdik pandai
yang berada di tengah-tengah masyarakat perlu berusaha
bersungguh-sungguh untuk mengembalikan martabat
mahasiswa bagi kepentingan Ummah. Bukan untuk
satu-satu tujuan sempit semata-mata. Perubahan di
dalam pilihan raya dan politik kampus harus dilaksana.
0 comments:
Post a Comment