Pro Mahasiswa

Monday, January 24, 2011

Percaturan Salah Pro-Aspirasi Membawa Padah.

Beberapa hari yang lalu, sebahagian mahasiswa dan mahasiswi UTHM telah diributkan dengan isu sebaran flyers oleh pihak yang tidak bertanggungjawab yang cuba memboikot Mesyuarat Agung Tahunan Kelab Iqra' UTHM. Ia berikutan satu kenyataan yang telah dikeluarkan oleh YDP MPP Pro-Aspirasi UTHM, iaitu saudara Shahzada Khan Nawab Khan melalui laman sosial facebook peribadi beliau.

Dalam Kenyataan yang dikeluarkan beliau melalui laman sosial terbabit, beliau telah menyatakan bahawa beliau ternampak flyers berkenaan bertaburan di tangga-tangga Kolej Kediaman Tun Dr. Ismail ketika mana beliau dalam perjalanan untuk pulang ke bilik pada jam 4.30pagi sejurus tiba dari Kuala Lumpur. Beliau turut mengutip kesemua flyers terbabit yang berteraburan di KKTDI.

Bagaimanapun, beliau kemudian menafikan bahawa ia dilakukan pihak pro-Aspirasi malah secara tiba-tiba terus menuduh secara melulu tanpa bukti bahawa ia adalah perbuatan yang dilakukan oleh pihak Pro-Mahasiswa dengan dakwaan beliau sebagai 'mensabotaj rakan-rakan sendiri.'.

Suatu persoalan apabila beliau mengatakan Pro-Mahasiswa mensabotaj rakan-rakan sendiri dengan menisbahkan rakan-rakan pro-mahasiswa itu sebagai Kelab Iqra'. Jika beliau memaksudkan ia perbuatan mensabotaj diri sendiri, sepatutnya beliau mengaitkan Kelab Iqra' yang mensabotaj dan mengedarkan fliers terbabit. Bagaimana pula boleh ia dikaitkan dengan pro-Mahasiswa? Sekaligus ini mendedahkan bahawa Shahzada Khan mempunyai niat buruk untuk mengheret sama Pro-mahasiswa dalam isu ini atas hasad politik beliau terhadap pro-Mahasiswa.

Pihak Pro-Mahasiswa sangat kesal dengan tuduhan yang dilakukan oleh seorang yang bergelar YDP MPP UTHM yang secara melulu menuduh Pro-Mahasiswa melakukan kerja-kerja mensabotaj Kelab Iqra' walaupun tanpa sebarang bukti. Berikut adalah kenyataan penuh beliau di laman sosial facebook.


walaubagaimanapun, timbul beberapa kecurigaan dari kenyataan yang beliau sendiri keluarkan.

Perhatikan!!!

Beliau mengatakan "Angkara siapa? yang pasti BUKAN PRO ASPIRASI, kalau ini cubaan menuduh PRO ASPIRASI yang buat, maka cubaan ini telah KANTOI!. Aspirasi tidak pernah menggunakan cara kotor begini!"


Persoalannya, kenapa beliau begitu beria-ia menafikan yang pro-Aspirasi tidak lakukan sebaran flyers sabotaj terbabit? Sedangkan pihak Kelab Iqra' sendiri masih belum mengeluarkan apa-apa kenyataan sama ada mengaitkan pro-Aspirasi ataupun tidak. Kegopohan beliau menafikan keterlibatan pihaknya dan menuduh pula pihak lain seolah-olah ada sesuatu yang beliau cuba sembunyikan & dilihat cuba untuk melarikan diri dari kesalahan kemudian mengaitkan pihak lain agar dikambing hitamkan.

Kemudian, bagaimana beliau begitu pasti bahawa ia bukan angkara pihaknya sendiri? Sebagai seorang yang masih belum pasti. Sepatutnya beliau mengeluarkan kenyataan agar kejadian terbabit disiasat secara terperinci terlebih dahulu dan jika terdapat pihak yang disyaki terlibat, harus dibawa ke muka pengadilan. Tetapi sebaliknya kenyataan beliau seolah-olah benar-benar pasti bahawa tiada kaitan dengan pro-Aspirasi. Sekali lagi beliau cuba berlakon dan ia menampakkan dengan jelas betapa beliau ingin cepat melepaskan diri. Sebagai seseorang yang masih lagi terkejut dengan penemuan sebaran flyers pada jam 4.30 pagi, mustahil beliau boleh mendapat kepastian & terus menafikan keterlibatan pihaknya lalu menyerang pihak yang lain sebagai galang ganti melainkan ianya adalah suatu agenda tersembunyi yang cuba dirancang demi mengaitkan pihak lawannya.

Pro-Mahasiswa pastinya tidak akan sesekali termakan dengan polemik isu yang dimainkan YDP MPP UTHM ini.

Cukup hanya sekadar beliau menafikan bahawa tindakan itu bukan dari pihaknya & tidak perlu beliau kaitkan dengan mana-mana pihak. Kerana kenyataan sebegini menampakkan kelemahannya ditambah pula tiada bukti yang beliau boleh kemukakan. Perkara ini sekali lagi menampakkan seolah-olah beliau cuba menyembunyikan sesuatu.

Sebaliknya, tuduhan yang beliau timbulkan sebeginilah yang sebenarnya mengapikan pertelingkahan di kalangan penyokong dan pendokong kedua-dua belah pihak. Jika pihak Pro Mahasiswa berdiam maka itu adalah tindakan bodoh di pihak pro-Mahasiswa dengan memangsakan diri sendiri sebagai kambing hitam dalam isu ini. Sedangkan Pro-Mahasiswa dizalimi dengan fitnah yang menjatuhkan kredibiti & harga diri mereka.

Dengan sikap hasad beliau yang cuba mengaitkan pro-mahasiswa dalam isu ini, persoalan yang ingin ditanya, adakah beliau ini benar-benar ikhlas ingin menyatukan seluruh mahasiswa di bawah kepimpinan beliau? Apakah pemimpin sentimen sebegini mampu memberikan keadilan kepada mahasiswa?

Maka, dalam isu ini siapakah sebenarnya pencetus kepada pertelingkahan yang berlarutan? Moga Allah menentukan balasan yang setimpal terhadap golongan yang melakukan fitnah.

1 comments:

harap muka ja ensem....tp hati busuk bangkai