Pro Mahasiswa

Friday, February 18, 2011

Tergempar!!! Penamaan Calon MPPUTHM Sesi 2011 Dibatalkan

18 Februari 2011: Pada tepat jam 7.00 petang tadi. Wakil pihak HEP, Encik Malek (Timbalan Pendaftar Hal Ehwal Pelajar) telah mengadakan pertemuan tergempar bersama calon-calon MPP UTHM 2011 di hadapan pejabat HEP. Didalam perjumpaan ringkas itu, wakil HEP tersebut telah mengumumkan bahwa pihak Universiti telah membatalkan semua Calon MPP UTHM 2011. Pencalonan semua calon ini terbatal dengan kuasa Naib Cancelor UTHM.

Atas arahan ini, maka semua calon yang ingin menjadi 'calon' semula mestilah membeli borang pencalonan pada malam ini di pejabat HEP. Untuk makluman, pencalonan yang sudah diadakan semalam (17 Februari) .Berikut adalah anjakan tarikh terbaru bagi proses Pilihanraya Kampus UTHM:

18 Februari (malam): Pembelian borang pencalonan.

19 Februari : Penamaan Calon.

22 Februari : Pembuangan Undi.

Pembatalan ini telah menyebabkan ramai pihak yang tidak berpuas hati, terutamanya bagi calon-calon yang telah bertanding. Poster-poster serta bahan kempen yang lain telah digantung dan diedarkan, tiba-tiba sahaja pencalonan mereka dibatalkan serta-merta. Hak mereka telah dirobek sedemikian rupa. Mereka terpaksa bermula dari bawah semula untuk menjadi calon MPP UTHM 2011 yang 'sah', terpaksa membeli borang semula, mengisi borang semula, mencari DEKAN untuk mengesahkan semua borang mereka menghantar semula borang pencalonan dan terpaksa menempuhi proses bantahan.

Dalam suasana ketegangan dan hanya mempunyai masa yang tidak sampai 24 jam ini, kemungkinan pencalonan mereka pada esok hari terbatal adalah tinggi. Kemungkinan penyertaan mereka terbatal adalah tinggi. Maka tidak hairanlah jika esoknya hanya calon-calon daripada Pro-Aspirasi saja yang layak bertanding.

Apabila diajukan soalan mengenai pembatalan semua calon MPP UTHM 2011, wakil HEP tersebut memberitahu bahawa pembatalan ini adalah atas sebab-sebab teknikal yang membolehkan terbatalnya semua calon MPP UTHM 2011. Hanya jawapan itu sahaja yang diberikan, tetapi tidak dinyatakan secara terperinci mengenai ini.

Hal ini berlaku rentetan dari tindakan ASPIRASI UTHM yang kononnya tidak berpuas hati dengan calon Pro-Mahasiswa yang layak bertanding kerana tidak melepasi pointer yang ditetapkan. Padahal sebelum borang pencalonan dikeluarkan, pihak HEP telah bermesyuarat bersama mantan MPP UTHM 2010 dan mengumumkan bahwa mahasiswa yang tidak melepasi pointer yang ditetapkan layak bertanding. Tetapi hanya TIDAK DIGALAKKAN sahaja, bukan DIHARAMKAN. Maka atas budi bicara DEKAN fakulti bagi calon tersebut telah mengesahkan bahawa calon tersebut layak bertanding.

Perkara ini telah menyebabkan pihak Pro-Aspirasi UTHM tidak berpuas hati, mereka melaung-laungkan untuk memboikot Pilihanraya Kampus kali ini. Atas ugutan ini, pihak HEP dan pentadbiran teratas universiti telah mengeluarkan arahan terbaru yakni membatalkan semua calon-calon MPP UTHM tanpa alasan yang kukuh, hanya kuasa veto dari Naib Cancelor. Pihak Pro-Mahasiswa juga dimaklumkan bahawa pada pagi tadi telah diadakan mesyuarat khas antara pentadbiran UTHM dan kumpulan ASPIRASI berkaitan hal ini.

Pihak Pro-Mahasiswa amat kecewa dengan perkara ini. Ternyata demokrasi kampus di UTHM telah digodam dengan rakusnya oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jika inilah nilai demokrasi sesebuah negara dan kampus, maka tidak hairanlah jika merebaknya revolusi di Malaysia seperti yang berlaku di negara-negara Timur Tengah.

KEMBALIKAN DEMOKRASI KAMPUS!

2 comments:

hak dirobek. keyakinan dirogol dan dibunuh tanpa ada erti di sisi. bila semua terjadi, seolah2 mulut mahasiswa/i dikunci dan jadi boneka. bila bersuara, AUKU di depan mereka. sabarlah.. semua ada hikmah di sisi ALLAH..

lepas saje pengumuman... budak2 pro as kelihatan gembira n senyum lebar antara mereka.. perancangan manusia bukan segalanya..